ABD, savunma taahhütlerini yerine getirmediği gerekçesiyle Kanada ile 1940 yılında kurulan Daimi Ortak Savunma Kurulu’na katılımını askıya aldığını duyurdu.
Washington (SANA) – Amerika Birleşik Devletleri (ABD), Kanada ile olan Daimi Ortak Savunma Kurulu’na katılımını askıya aldığını açıkladı. Söz konusu karar, iki komşu ülke arasında tırmanan gerilimin derinleştiği bir dönemde geldi.
Fransız haber ajansı AFP‘nin aktardığına göre, ABD Savaş Bakan Yardımcısı Elbridge Colby bugün yaptığı açıklamada, Pentagon’un 1940 yılında kurulan kurulun çalışmalarına katılımını askıya alma kararı aldığını belirtti. Colby, Ottawa yönetiminin savunma taahhütleri konusunda güvenilir bir ilerleme kaydetmekte yetersiz kaldığını savundu.
Washington’dan Ottawa’ya yönelik baskılar artıyor
Atılan bu adım, Washington’ın kuzey komşusu üzerindeki baskıyı artırdığı bir süreçte gerçekleşti. Süreç, ABD Başkanı Donald Trump’ın Kanada’ya yönelik gümrük vergileri uygulaması ve Kanada’yı “ABD’nin 51. eyaleti” haline getirme çağrısı içeren yinelenen açıklamalarının ardından şekillendi.
Kanada hükümeti ise geçen şubat ayında, gelecek 10 yıl boyunca savunma sanayisine 500 milyar Kanada doları (yaklaşık 360 milyar ABD doları) yatırım yapılmasına yönelik bir plan açıklamıştı. Kanada Başbakanı Mark Carney, o dönemde yaptığı açıklamada, ülkesinin giderek daha tehlikeli hale gelen dünyada kendisini savunmak için yeterli çabayı göstermediğini kabul ederek, ABD’nin korumasına bağımlı kalmanın artık sürdürülebilir bir seçenek olmadığını ifade etmişti.
Kurul 1940 yılından bu yana faaliyetteydi
Eski ABD Başkanı Franklin Roosevelt ve eski Kanada Başbakanı William King döneminde ihdas edilen Daimi Ortak Savunma Kurulu, her iki ülkeden askeri ve sivil temsilcileri bünyesinde barındırıyor.
Kurul, ortak savunma konularını incelemek, Washington ve Ottawa hükümetlerine siyasi ve stratejik tavsiyelerde bulunmakla görevli bir merci olarak faaliyet gösteriyor.