ANKARA (SANA) – Türkiye, devrik rejimden kalan kimyasal silah kalıntılarının imhasına destek amacıyla kurulan uluslararası görev gücüne katıldı.
Anadolu Ajansı’nın Dışişleri Bakanlığı kaynaklarına dayandırdığı habere göre, Türkiye’nin katılımı Suriye hükümetinin daveti üzerine gerçekleşti. Görev gücünün faaliyetlerinin resmen başlatılması dolayısıyla dün Çarşamba günü New York’ta, üye ülkelerin yetkililerinin katılımıyla resmi bir tören düzenlendi.
Kaynaklar, Kimyasal Silahların Yasaklanması Örgütü (OPCW) İcra Konseyi’nin 10 Ekim 2025 tarihinde, Suriye hükümetine Esed rejiminden miras kalan kimyasal silah kalıntılarının hızlı şekilde ortadan kaldırılması konusunda destek verilmesini öngören bir karar kabul ettiğini belirtti.
Açıklamada, Kimyasal Silahlar Sözleşmesi’nin her devlete kendi silahlarını ve kalıntılarını imha etme sorumluluğu yüklediği hatırlatıldı. Esed rejiminin kimyasal silah programının gizlilik içinde yürütüldüğü, örgütle iş birliği yapılmadığı, program kayıtlarının akıbetinin belirsiz olduğu ve imha süreçleri için gerekli kapasitenin yetersiz kaldığı ifade edildi. Bu durumun uluslararası toplumun Suriye’ye destek süreci başlatmasına yol açtığı kaydedildi.
Bu çerçevede, Suriye hükümeti ile OPCW iş birliğinde uluslararası bir görev gücü oluşturuldu. Görev gücünün, program kalıntılarını tespit etmek, doğrulamak ve kontrol altına almak, ardından imha sürecini yürütmekle görevli olduğu bildirildi.
Mekanizmanın ayrıca Suriye’ye teknik, lojistik ve eğitim desteği sağlamayı ve benzer amaçlarla yürütülen uluslararası çabaları koordine etmeyi hedeflediği belirtildi.
Türkiye’nin yanı sıra Katar, ABD, Birleşik Krallık, Fransa, Almanya ve Kanada’nın da görev gücünde yer aldığı, ayrıca OPCW Teknik Sekretaryası’nın da yapıya dahil olduğu ifade edildi.