KAHİRE (SANA) – Suriye Enformasyon Bakanı Hamza El-Mustafa, bugün Kahire‘deki Arap Devletleri Birliği Genel Sekreterliği’nin merkezinde düzenlenen Arap Enformasyon Bakanları Konseyi’nin elli beşinci oturumunun çalışmalarını açtı. Suriye Arap Cumhuriyeti adına Konsey Başkanlığı’nı üstlenen El-Mustafa, Suriye’nin kardeşleri arasındaki doğal konumuna geri dönmesinin önemini vurgulayarak, Arap medyasının geleceğini şekillendirmeye ve profesyonellik, nesnellik, çoğulculuk ve diyaloğa dayalı özgür ve sorumlu medyayı teşvik etmeye etkin bir şekilde katkıda bulunmaya hazır olduğunu belirtti.

Enformasyon Bakanı toplantıda yaptığı konuşmada şunları söyledi: “Bugün, yılların tozunu üzerinden atan Şam’dan, sesini ve kararlılığını yeniden kazanan, Suriye’nin kardeşleri arasındaki doğal yerine dönüşünü duyuran bir halkın en güzel selamlarını taşıyarak size geldim. Suriye Arap Cumhuriyeti ve halkı adına, bu oturumun çalışmalarını başlatmaktan ve Suriye tarihinin bu döneminde başkanlığını üstlenmekten onur duyuyorum.”
El-Mustafa ayrıca şunları söyledi: “Bu oturuma başkanlık edilmesinin, ortak Arap çalışmasının yeniden başlaması ve yeni Suriye’nin geleceğe yapıcı bir dille baktığının bir teyidi olmasını umuyorum. 2011’de başlayan fiilî yokluğun ve uzun yıllar süren sembolik yokluğun sayfasını kapatarak, geride bıraktığı ağır mirası; profesyonellik ve nesnelliğe bağlı bir medya ile değiştirdik.”
El-Mustafa, Suriye’nin Arap enformasyon bakanlarıyla iş birliği içinde Arap medyasının geleceğini şekillendirmede aktif bir katılımcı olmayı hedeflediğini belirterek, yeni Suriye’nin inşa etmek istediği medyanın, çoğulculuğa saygı duyan, diyaloğa inanan, halkın sesi olmayı ve Suriye toplumunun farklı bileşenleri arasında iletişim köprüsü olmayı hedefleyen özgür ve sorumlu bir medya olduğunu, bununla gurur duyduklarını ve zenginlik ve ayrıcalık kaynağı olarak gördüklerini vurguladı.

El-Mustafa, Arap Medya Etik Kuralları’na bağlı bir medya sistemi kurma taahhüdünde bulunduklarını belirterek, bunun ulusal bilinci güçlendirmeye, toplumsal uzlaşıyı sağlamaya ve savaş yıllarının parçaladığı toplumsal dokuyu yeniden inşa etmeye katkı sağladığını söyledi.
Filistin meselesine ilişkin olarak Enformasyon Bakanı şunları söyledi: “Bu açıdan bakıldığında, bugün Gazze’nin insan ve Arap vicdanında derin bir yara olduğunu, Arap medyasının Filistin halkının acılarını dünyaya duyurmadaki rolünün, bu kararlı halkın meşru haklarının savunulması ve ülkelerimizin maruz kaldığı İsrail işgali uygulamalarının teşhir edilmesinde önemli bir rol oynadığını görmezden gelemeyiz.”
Arap Medya Etik Kuralları’na uymanın önemine işaret eden El-Mustafa, sözlerin bir sorumluluk olduğunu, kışkırtmanın yıkımı körüklediğini vurgulayarak, meslektaşları ve Arap bakanlarla işbirliğinin, güvenilirlik ve şeffaflık değerlerini yüceltmeyi ve toplumları nefret söylemi ve bölünmeden korumayı amaçladığını kaydetti.
Dijital medyanın zorluklarına değinen El-Mustafa, “Dijital medya çağının sunduğu fırsatlar, toplumları yanıltıcı ve aşırı içeriklerin sürüklemesiyle ortaya çıkacak bölünmelerin tehlikelerinden koruyan birleşik ve ortak bir Arap duruşu gerektiren zorluklarla karşı karşıyadır.” dedi.
El-Mustafa şöyle devam etti: “Bugün, yeni denklemler dayatan küresel bir medya ortamıyla karşı karşıyayız. Yapay zekâ ve devasa dijital akış, Arap vatandaşının yaşamının iki temel itici gücü haline geldi ve eğitimini, ekonomisini ve psikolojik istikrarını etkiledi.”
El-Mustafa, “Bu dönüşümler, ilerleme ve kalkınma fırsatları sunduğu kadar, bizi dijital kimliğin zorluklarıyla ve özellikle “Z” olarak adlandırılan yeni dijital nesille ilgili olarak bu sorunlarla başa çıkmak için ortak Arap iş birliğinin gerekliliğiyle karşı karşıya getiriyor.” dedi.
Enformasyon Bakanı, Suriye’nin bu yılki dönem başkanlığında katkısının, bu zorluklarla başa çıkmak için birleşik Arap politikalarının oluşturulması yönünde çaba sarf etmeye ve konsey çerçevesinde meslektaşları ve Arap bakanlarla iş birliği yaparak, dijital bilgiyi yerelleştirmek için deneyim paylaşımına odaklanarak, içerik tüketmekten onu yaratmaya ve etkilemeye geçişi sağlamaya odaklanacağını vurguladı.
Arap Enformasyon Bakanları Konseyi’nin 55. oturumunun gündeminde Arap Medya Etik Kuralları, Arap Medya Eylem Planı’nın yurt dışında takibi ve Filistin meselesi gibi çeşitli konular ele alınacak.
Bakanlar toplantısında ayrıca, “Arap Elektronik Medya Komitesi” başlıklı konu, terörizm olgusuyla mücadelede Arap medyasının rolü ve 2030 yılı sürdürülebilir kalkınma için Arap medya haritası ile tüm uluslararası medya şirketleriyle başa çıkmak için ortak bir strateji geliştirilmesi konuları ele alınacak.
Toplantıda, medya alanında kalite ve mesleki mükemmelliğin teşvik edilmesi ve Arap medya profesyonellerinin yeteneklerinin artırılması, medya okuryazarlığının tüm kademelerdeki okul müfredatına dahil edilmesi ve “Arap Medya Başkenti” ile çevre medyası konuları ele alınacak.
Konseyde ayrıca medya ve iletişim sektörünün faaliyetleri, Arap Birliği’nin yurt dışı temsilcilikleri ve medya alanında faaliyet gösteren örgüt ve sendikalar da masya yatırıldı.

